In de jaren ’60 was het vrij gebruikelijk voor een artiest of band om een foto van zichzelf op de platenhoes te zetten. Dat was bij de Doors niet anders. Stond echter bij het debuutalbum de band nog op de hoes, bij het tweede album ‘Strange Days’ was het niet meer het geval. Zanger Jim Morisson had namelijk geen zin om te poseren. Dat zullen veel vrouwen in de tijd vast erg jammer hebben gevonden.
Circusartiesten
Op de albumhoes van ‘Strange Days’ is dus geen band te zien. Er is gekozen om een aantal circusartiesten op de hoes te laten schitteren. Dit omdat de zanger van The Doors geen zin had om te poseren. De fotograaf van de hoes; Joel Brodsky, kwam op het idee voor de hoes naar aanleiding van de film La Strada (1954). Alle mensen op de hoes, behalve de twee acrobaten, waren geen echte circusartiesten. De jongleur werd bijvoorbeeld gespeeld door de assistent van fotograaf Brodsky. De dwergen op de hoes waren acteurs die alleen samen ingehuurd konden worden en de gewichtheffer was een uitsmijter bij een club. Brodsky had hem toevallig ontmoet door een vriend. De opvallendste rol is die van de taxichauffeur die de ‘figuranten’ naar de plek va de fotoshoot bracht. Deze werd voor $5 gepaaid om als trompetspeler op de foto te fungeren.
Manhattan
De shoot vond plaats in een klein straatje tegen over een comedyclub in Manhattan, New York. De enige verwijzingen op de hoes naar de Doors waren de kleine posters die voor de fotoshoot in de straat zijn aangebracht. Op deze postertjes zie je de foto die je ook van de debuutplaat van de band kent. Anno 2018 lijkt het straatje nog veel op hoe hij 50 jaar geleden is gefotografeerd voor de hoes.
Releasedatum: 2 mei 1989
Artiest: The Doors
Kunstenaar: Joel Brodsky