Diarree van RK Veulpoepers BV is misschien wel mijn favoriete Nederlandse albumhoes ooit.
De hoes is zeker niet alledaags. Je ziet op de hoes een drietal varkens in de modder staan. Deze varkens hebben een vieze ‘achterkant’. Dit beeld past onwijs goed bij de albumtitel Diarree.

Mijn verwachting was om die reden dat er achter deze hoes wel een goed verhaal schuil moest gaan.

Daarbij zijn de teksten op de elpee erg politiek geëngageerd. Waardoor mijn interesse nog meer werd aangewakkerd.

RK Veulpoepers BV

De Brabantse band RK Veulpoepers BV stond bekend om zijn socialistische opvattingen.
De band handelde daar ook naar. Dit deed zij door onder andere vaak tijdens protesten en manifestaties op te treden.

Ook de nummers op Diarree zijn doorspekt met socialistische statements. Soms heel duidelijk, soms verstopt in een vrolijk wijsje.

Hun bekendste nummer is ‘Den Engelantier‘, welke het tot de Nederlandse tipparade heeft geschopt.

De teksten op het album van ‘de Poepers’ worden ondersteund door vrolijke folkmuziek. Waardoor het extra fijn in het gehoor ligt.
Zelf noemde een van de bandleden het in de documentaire die in 2020 over hen gemaakt werd: ‘absurdistisch activisme’.

Een ander voorbeeld van dit absurdistisch activisme kan gevonden worden op het inlegblad van de plaat.
Hierop staat een kop “WAAR WIJ DIARREE VAN KRIJGEN”. Waarna een opsomming volgt van een groot aantal namen, maar neer komt op “Vanaf Van Agt tot Wiegel en alles wat er tussen zit”.

Waar RK Veulpoepers BV diarree van kreeg

In mijn gedachten zou de albumhoes van de debuut plaat Diarree dan ook een statement zijn. Bijvoorbeeld: schijt hebben aan de zittende macht of tegenwind aan het kapitalisme geven.

Diarree

Ik wilde hier iets mee. Had ik het juist?

Na lang te hebben getwijfeld heb ik de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht met de zanger van RK de Veulpoepers BV; Zjef Naaijkens.
Ik stuurde hem een berichtje met de vraag of ik hem misschien kon interviewen over de hoezen van de band en in het speciaal de hoes van Diarree.

Zijn eerste reactie was niet precies zoals ik hem verwachtte: “Laat de eerste hoes nu net door de platenmaatschappij zijn gemaakt” stuurde hij terug. Waarna hij toevoegde “Wij vonden het maar niks. De fotograaf heeft er een paar uur voor in de stront gelegen”.
Dit was natuurlijk niet helemaal het antwoord waarop ik hoopte.

Zout bier in Den Engelantier

Ik besloot het er niet bij te laten en verder op onderzoek te gaan.
Misschien zou ‘de Veulpoepers’ biografie Zout bier in Den Engelantier meer informatie bieden.
In deze door Zjef zelf geschreven biografie vond ik inderdaad de uitleg waarom de band de hoes maar niks vond.

De band had destijds afspraken met de platenmaatschappij die niet helemaal, of juist helemaal niet, door de platenmaatschappij werden nagekomen.
Een van die afspraken was dat de band zelf de hoes zou ontwerpen, inclusief apart inlegvel voor de teksten.
“We wilden een klaphoes die het geluid van een scheet zou maken als je hem openklapte, of één met knaltouwtjes”. (Een briljant idee wat mij betreft).

Echter bleek het niet zo rooskleurig uit te pakken.
“We mochten meepraten over het hoesontwerp, maar we hadden er niets over te zeggen”. Staat er verder in de biografie. De platenmaatschappij voerde zijn eigen zin door. De hoes werd geen klaphoes en er was dus ook (helaas) geen scheetgeluid te horen.
Het inlegvel zat wel in de hoes. Deze had de band zelf ontworpen en gedrukt, maar werd niet door de maatschappij betaald.

Ook de hoes werd niet volgens het contract uitgevoerd. De band had dan ook geen inspraak over de afbeelding.
“De drie varkenskonten van onverdoofd gecastreerde biggen waren dus niet onze keus!” staat daarover in het boek te lezen.

Het inlegvel van het album Diaree van RK Veulpoepers BV

Voorzijde inlegvel van de albumhoes Diarree

achterzijde inlegvel albumhoes Diarree RK Veulpoepers BV

Achterzijde inlegvel van de albumhoes Diarree

Een Frisse Wind

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar als ik zo over deze nieuwe verkregen informatie nadenk past de hoes inderdaad helemaal niet bij een maatschappij kritische band als RK Veulpoepers BV.

Er is nog veel meer mis gegaan met de platenmaatschappij en de uitvoering van het contract dat de band daarmee had. Hier staat meer over in de biografie.
Maar ook op de hoes van het tweede album van ‘De Poepers’ is hier een statement over te vinden.

Voor deze tweede plaat, ‘Een Frisse Wind‘, koos de band er voor om deze uit te brengen via hun eigen label;  Polypoepka.

Hierop had de band hiervoor nog geen muziek uitgebracht, maar wel een boek van de persen laten rollen.
Deze nieuwe stap was voor de band dan ook letterlijk ‘een frisse wind’.

Ook het hoesontwerp deed de band in eigen beheer via hun studio / drukkerij OKZ (Overmorgen Klaar Zeker).
Leuk feitje de drukkerij bestaat nog steeds!

Daarbij gaf de band op de hoes van Een Frisse Wind uitleg waarom de fans zo lang op een nieuwe plaat moesten wachten.

Diarree
Releasedatum:
27 november 1978
Artiest: RK Veulpoepers BV
Fotograaf: De vries
Ontwerp: Wobbe van Seijen

Een Frisse Wind
Releasedatum: januari 1981
Artiest: RK Veulpoepers BV
Ontwerp: Studio OKZ

Albumhoezen snack

De allerleukste weetjes en feitjes over albumhoezen van je favoriete artiesten in je mailbox

Je hebt je ingeschreven en ontvangt zo snel mogelijk je eerste Albumhoezen Snack

Pin It on Pinterest

Share This